امیرحسین احمدنیا

پایگاه نشر سیاه‌مشق‌ها، گفتگوها، اندیشه ها، اخبار و اطلاع رسانی‌ها

مساجد را پایگاه قرآن قرار بدهید.

  • ۳۸۹

مقام معظم رهبری:

مساجد را پایگاه قرآن قرار بدهید. دو جور هم میشود جلسه‌ی قرآنی تشکیل داد: یکی همین که دُور هم جمع بشوند و یک استادی بنشیند آنجا، بخوانند، قرآنِ افراد را تصحیح کند، نکات را بگوید، تذکّرات را بگوید؛ این یک جور است. یک جور هم این است که جمع بشوند، یک نفر برود روی منبر، بنا کند قرآن خواندن، و نیم ساعت، یک ساعت قرآن بخواند -مثل منبری‌ای که منبر میرود و شما می‌نشینید پای منبرش، قرآن‌خوان، تالی قرآن، تلاوت‌گر برود روی منبر بنشیند و شروع کند به قرآن خواندن- شما هم بنشینید گوش کنید، [قرآن را] باز کنید، از روی قرآن نگاه کنید که این کار البتّه یواش‌یواش معمول شده. من وقتی میبینم در تلویزیون این کاری که در ماه رمضان‌ها در مشهد و قم و در خیلی از شهرهای دیگر راه افتاده است که جمع میشوند داخل صحن و یک جزء از قرآن را میخوانند، همه گوش میکنند، واقعاً لذّت میبرم -که از قم هم این کار شروع شد، دیگران هم یاد گرفتند- خیلی کار خوبی است. این بایستی در مساجد مختلف در طول سال -نه فقط در ماه رمضان- تکرار بشود. مساجد گوناگون پایگاه‌های قرآن باشند؛ اعلان کنند مثلاً فرض کنید که شب پنج‌شنبه، شب جمعه، شب شنبه -یک شبی در هفته؛ اگر هر شب نمیشود- یک نفر خواننده‌ی قرآن بیاید آنجا بنشیند، شما هم بروید آنجا بنشینید و قرآن را باز کنید، او بخواند و شما نگاه کنید؛ و به ترجمه هم مراجعه کنید؛ ترجمه‌های‌ خوب. زمان ما، آن وقتهایی که بنده در مشهد تفسیر میگفتم -دَه‌ها سال پیش- یکی دو ترجمه‌ی قرآن بود، آن هم ناقص؛ الان بحمدالله ترجمه‌های بسیار خوب، متعدّد وجود دارد در دسترس مردم، این ترجمه‌ها را بگیرند نگاه کنند؛ این یک کار.

 یک کار دیگر، جلسات تفسیر است؛ تفسیر هم بسیار بسیار مهم است. کسانی که میتوانند، کسانی که بلدند، عمدتاً آقایان روحانیّون محترم، فضلای محترم، کسانی که با قرآن اُنس دارند، مطالعه کنند، فکر کنند، مباحث تفسیری را بیان کنند، سطح معارف جامعه را بالا بیاورند.

16 اردیبهشت ماه 1398

 

آیت‌الله نوری همدانی: مسجد باید محور تمام فعالیت‌های جامعه باشد.

  • ۳۲۲

آیت‌الله حسین نوری همدانی با تاکید بر محوریت مساجد در تمام امور در صدر اسلام گفت: باید به شرایطی دست پیدا کنیم که عظمت مسجد به همین حد و جایگاه برسد.

آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز با تاکید بر محوریت مساجد در تمام امور در صدر اسلام اظهار کرد: باید به شرایطی دست پیدا کنیم که عظمت مسجد به همین حد و جایگاه برسد.

وی لزوم جذابیت‌سازی در مساجد برای حضور اقشار مختلف مردم خصوصا جوانان را مورد تاکید قرار داد و افزود: با این اقدام جوانان را جذب مساجد کنیم تا مساجد تنها محلی برای نماز خواندن نباشد بلکه در کنار نماز برنامه‌های متنوعی نظیر کتابخوانی و جلسات قرآن برگزار شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه هم در مسجد بود و حوزه‌ای جداگانه وجود نداشت، گفت: حوزه علمیه در مسجد آغاز به‌کار کرد و باید کاری کنیم که مسجد به جایگاه صدر اسلام بازگردد چون همه تصمیمات مهم در گذشته در مسجد گرفته می‌شد.

وی ضرورت اقامه نماز در مساجد در سه وعده صبح و ظهر و مغرب را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اهمیت اقامه جماعت نماز صبح اظهار کرد: برگزاری اجتماعات در مساجد مورد توجه باشد تا افرادی که فعال هستند شناخته شده و به آن‌ها امتیاز داده شود.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه مساجد باید انقلابی باشند افزود: این موضوع مهمی است و هر کسی نمی‌تواند مسجدی باشد چون دارای جایگاه بسیار عظیم و با ارزشی است.

وی زنده شدن ارزش‌های اسلامی را در دستان مسوولان امور رسیدگی به مساجد دانست و خاطرنشان کرد: کسی می‌تواند مسجدی را آباد کند که ایمان و جهاد فی سیبل‌الله داشته باشد و امیرالمؤمنین(ع) از جمله افرادی است که این ویژگی را داشتند.

امیرحسین احمدنیا

امیرحسین احمدنیا

پایگاه نشر سیاه‌مشق‌ها، گفتگوها، اندیشه ها، اخبار و اطلاع رسانی‌ها