امیرحسین احمدنیا

پایگاه نشر سیاه‌مشق‌ها، گفتگوها، اندیشه ها، اخبار و اطلاع رسانی‌ها

آغاز به فعالیت قرارگاه تحول اجتماعی مسجد محور شهیدان اصلانی و دارایی در مشهد

  • ۴۴۱

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: در راستای افزایش نقش حلقه های میانی و مردم در مدیریت شهری، پس از جلسات مکرر کارشناسی، قرارگاه تحول اجتماعی مسجد محور شهیدان اصلانی و دارایی در جلسه ی روز شنبه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصویب شد و از روز عید سعید غدیر خم، فعالیت رسمی قرارگاه آغاز گردیده است.
حجت الاسلام احمدنیا افزود: در این قرارگاه با کار کارشناسی و تخصصی در زمینه ی معضلات مختلف اجتماعی از جمله فقر، مفاسد اخلاقی، اعتیاد و حاشیه_نشینی، راهکارهای عملیاتی ارائه و با استفاده از ظرفیت عظیم مردمی، حمایت از حلقه های میانی و با محوریت مساجد، پیشگیری و حل این معضلات دنبال خواهد شد.

جشن وصال 90 زوج مسجدی پایگاه های ازدواج آسان مساجد در مشهد برگزار شد.

  • ۵۰۷

با توجه به اهمیت و ضرورت ترویج ازدواج آسان، هم زمان با دهه‌ی امامت و ولایت، جشن وصال و ازدواج 90 زوج مسجدی پایگاه های ازدواج آسان و فرزند بیشتر مساجد مشهد در تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه ی خرسان رضوی برگزار شد. در این مراسم که با مشارکت خیران و فعالان حوزه ازدواج برگزار شد ۳۰ زوج مشهدی نیز به عقد رسمی درآمدند.

همچنین در این مراسم از بانیان تهیه‌ی جهیزیه نوعروسان محروم، مراکز مشاوره برتر، مدیران برتر پایگاه های ازدواج آسان مساجد تقدیر و قدردانی شد.

تحقق «سیاست‌های کلی خانواده» و «سیاست‌های کلی جمعیت» از مهم ترین اهداف پایگاه‌های ازدواج آسان و فرزند بیشتر مساجد است.

  • ۴۴۹

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در بازدید از پایگاه‌های ازدواج آسان و فرزند بیشتر مساجد مشهد گفت: در این برهه‌ی حساس، مسئله‌ی جمعیت و خانواده دو کلان مسئله‌ی مهم برای نظام  اسلامی است و تحقق اسناد بالادستی و مخصوصا سیاست‌های کلی نظام در این دو مسئله از مهم ترین اهداف فعالیت پایگاه‌های ازدواج آسان و فرزند بیشتر در مساجد است.

 

حجت الاسلام امیرحسین احمدنیا در بازدید از پایگاه‌های ازدواج آسان و فرزند بیشتر مساجد امام علی(ع)، امام صادق(ع)، المهدی(عج) و پنج تن آل عبا (ع) مشهد مقدس که به مناسبت هفته‌ی ازدواج انجام شد، گفت: فعالان پایگاه‌های ازدواج آسان و فرزند بیشتر به مانند اصحاب بدر، در حال جهاد در عرصه‌ی جنگ فرهنگی هستند و دو دغدغه‌ی مهم نظام اسلامی در این برهه‌ی حساس را دنبال می‌نمایند که امیدواریم بتوانند در این جهت رضای خدای تبارک و تعالی را کسب نموده و همچون بدریون از امداهای غیبی الهی نیز بهره‌مند گردند.

وی با اشاره به فرصت باقیمانده برای جبران کمکاری‌ها در مسئله‌ی جمعیت افزود: به گفته‌ی محققان امروز فرصت مغتنمی وجود دارد که از این پنجره‌ی جمعیتی استفاده کنیم تا جمعیت جوانی را در آینده‌ی کشور داشته باشیم و در تله‌ی جمعیتی نیفتیم که اگر دچار این چالش شویم، سال‌ها نخواهیم توانست این نقیصه را جبران نماییم.

حجت الاسلام احمدنیا ادامه داد: فعالان پایگاه‌های ازدواج آسان و فرزند بیشتر باید بکوشند تا در راستای تحقق اهداف نظام اسلامی و منویات مقام معظم رهبری، در زمینه‌های همسان گزینی، حمایت از نومزدوجین، مشاوره‌ی تخصصی، مطالبه‌گری از مسئولین در حوزه‌ی ازدواج، خانواده و جمعیت گامی موثر در محلات بردارد و با فرهنگ سازی و گفتمان سازی نقش موثری در احیای این سنن حسنه ایفا نماید.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان افزود: در مرحله‌ی اول اجرای طرح قرارگاه ازدواج آسان و فرزند بیشتر، با تلاش‌های خالصانه و جهادی شما جهادگران، این طرح به صورت آزمایشی در بیش از 100 مسجد اجرا شده است که در گام دوم این طرح امیدواریم بتوانیم در بسیاری از مساجد استان‌های خراسان این طرح موفق را گسترش دهیم.

گفتنی است بیش از ده هزار و پانصد مسجد در استان‌های خراسان وجود دارد و طرح ازدواج آسان و فرزند بیشتر از مهرماه سال 1400 به صورت آزمایشی در 100 مسجد شروع به فعالیت نموده است.

حجت الاسلام احمدنیا: فعالیت شوراهای امر به معروف و نهی از منکر مساجد گامی موثر در تحقق مسجد تمدن ساز طراز انقلاب اسلامی است.

  • ۴۷۹

حجت الاسلام امیرحسین احمدنیا، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در جلسه‌ی شوراهای امر به معروف مساجد مشهد مقدس گفت: طرح مسجد آمر، طرحی بنیادی جهت تحقق مسجد تمدن ساز طراز انقلاب اسلامی است.


معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت:مسجد طراز انقلاب اسلامی و مسجد تمدن ساز، مسجدی است که در دو بعد نهادی و تربیتی محور محله‌ی خود باشد.

حجت الاسلام احمدنیا افزود: مسجد از زمان تاسیس کانون محوری جامعه در تربیت نیروی انسانی تمدن ساز بوده است و هیچ جایگاهی نمی تواند مانند مسجد در ابعاد مختلف دنیوی و اخروی انسان‌ها را پرورش دهد.

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی بیش از ۹۸ درصد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مسجدی بوده اند و این خود گواه موفقیت این جایگاه مقدس در تربیت نیروی انسانی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: بال دوم مسجد تمدن ساز، موفقیت مسجد در بعد نهادی به عنوان نهاد تاثیرگذار در اداره‌ی فرهنگی و اجتماعی جامعه از سطح محله است که این کارکرد مسجد باید احیا گردد.

حجت الاسلام احمدنیا تاکید کرد: طرح‌های مختلفی در مساجد استان در صدد احیای این کارکرد مسجد است که از آن جمله می توان به فعالیت بیش از ۳۰۰ شعبه‌ی حل اختلاف، بیش از ۴۰۰ مرکز نیکوکاری، توانمندسازی و کارآفرینی، بیش از ۱۰۰ پایگاه ازدواج آسان و فرزند بیشتر در مساجد استان اشاره نمود.

وی با اشاره به نقش‌های مختلف مسجد در زمان حکومت نبوی و علوی ادامه داد: در زمان حکومت پیامبر اکرم(ص)، محور همه‌‌ی امور حکومتی، آموزشی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی مسجد بود که پس از ایشان و در زمان خلفا برخی از کارکرد‌های مسجد از آن جدا شدند، از جمله آنکه برای اولین بار در حکومت اسلامی دارالخلافه تاسیس شد، اما زمانی که امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، دوباره تمام کارکردهای مسجد را به آن بازگرداندند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان ادامه داد: با بررسی روایات معتقدیم که حکومت حضرت ولی عصر(عج) هم از مسجد خواهد بود، لذا باید کارگزاران مساجد خود را در این جهت آماده نموده و در تحقق مسجد تمدن ساز بکوشند.

حجت الاسلام احمدنیا افزود: طرح مسجد آمر که اجرای آن از مساجد مشهد مقدس شروع شده است، با پیگیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بناست به زودی در مساجد دیگر استان‌ها نیز اجرا گردد.

وی ادامه داد: این طرح در جهت هر دو کارکرد اساسی مسجد برنامه دارد، آنجایی که امام محترم جماعت و اعضای شورای امر به معروف مسجد در جهت احیای این فریضه در محله‌ی خود و در بین مردم تلاش می‌کنند، در حقیقت در بعد تربیتی حرکت کرده اند و آنجایی که به عنوان یک شخصیت حقوقی از طرف ستاد امر به معروف و نهی از منکر، به انجام برخی ماموریت‌ها می پردازند، در بعد نهادی قدم گذاشته اند.

حجت الاسلام امیر حسین احمدنیا با اشاره به اصل ۸ قانون اساسی خاطرنشان کرد: طرح مسجد آمر در هر سه عرصه‌ی امر به معروف یعنی مردم به مردم، مردم به مسئولین و مسئولین به مردم برنامه دارد که هم اکنون هم در ۹ محله‌ی مشهد علاوه بر بعد مردم به مردم، مساجد با مطالبه گری قانونمند از مسئولین، بعد امر به معروف مردم به مسئولین را نیز محقق کرده‌اند و در حال پیگیری این مهم هستند‌.


گفتنی است طرح مسجد آمر، طرح احیای امر به معروف و نهی از منکر است که در بیش از ۲۵۰ مسجد استان خراسان رضوی در حال اجراست و علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سامانه‌ی مسجدنا، قسمت مسجد آمر مراجعه نمایند.

امیرحسین احمدنیا

امیرحسین احمدنیا

پایگاه نشر سیاه‌مشق‌ها، گفتگوها، اندیشه ها، اخبار و اطلاع رسانی‌ها