امیرحسین احمدنیا

پایگاه نشر سیاه‌مشق‌ها، گفتگوها، اندیشه ها، اخبار و اطلاع رسانی‌ها

امیرحسین احمدنیا: روز جهانی مسجد روز قدس دوم و مسجد مظهر قدرت مسلمانان جهان است.

  • ۷۲۲

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: روز جهانی مسجد، روز قدس دوم و مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی و مظهر قدرت مسلمانان جهان است.

حجت الاسلام امیرحسین احمدنیا در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان ضمن گرامیداشت سی‌ام مردادماه روز جهانی مسجد افزود: مسجد به عنوان یکی از زیباترین ابتکارهای اسلام در آغاز تشکیل جامعه ی اسلامی، از همان نخستین روزهای تاسیس، کانون مرکزی جامعه ی اسلامی در تصمیم گیری، فرهنگ سازی، مدیریت و مرجع رفع مشکلات حکومت و مردم در جامعه ی اسلامی بر محور نماز و ذکر و دعا بوده است.

وی با محکوم کردن اقدام صهیونیستی در به آتش کشیدن مسجد الاقصی در بیست و یکم آگوست سال 1969 افزود: مسجد همواره محل اجتماع و یکپارچگی جامعه‌ی اسلامی و نهادی تاثیر گذار در وقایع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاریخ اسلام بوده که از مهم ترین تاثیرهای ملموس مسجد در تاریخ ایران، می توان به کارکرد مسجد در شکل گیری نهضت های سیاسی، اجتماعی ایرانیان در ادوار مختلف مانند قیام سربداران، نهضت مشروطه، قیام گوهرشاد و به ویژه حرکت عظیم انقلاب اسلامی در بهمن سال 1357 و پیروزی آن اشاره نمود.

 احمدنیا با اشاره به سایه افکندن محدودیت های ناشی از بیماری کرونا بر مساجد در دو سال گذشته افزود: همچنان که مساجد در فراز و نشیب های مختلف تاریخ اسلام همواره با توجه به شرایط جامعه، نهادی فعال در خدمت رسانی به جامعه بوده اند، الحمدلله در ایام شیوع بیماری کرونا هم مساجد ضمن حضور فعال در مقابله با این بیماری فعالیت های اجتماعی خود را بیش از پیش گسترش دادند.

وی ادامه داد: همسنگرهای مسجدی استان‌های خراسان در ایام شیوع این بیماری علاوه بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کلیه ی برنامه ها و گوشزد کردن مسئولیت شرعی نمازگزاران در قبال رعایت این دستورالعمل ها در قالب طرح مسجد سنگر سلامت ضمن فعال کردن بیش از 3500 مسجد منتخب به عنوان پایگاه سلامت محله جهت غربالگری و شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا و آموزش و مشاوره ی پزشکی، با توزیع بیش از 5 میلیون ماسک و مواد ضدعفونی کننده و بیش از 3 میلیون بسته ی معیشیتی با همکاری قرارگاه مواسات و همدلی استان، در محلات پیرامونی مساجد و مخصوصا اقشار آسیب پذیر از بیماری و مهیا نمودن 48 مسجد حاشیه شهر مشهد جهت واکسیناسیون عمومی، بار دیگر به یاری مردم عزیز جامعه اسلامی شتافتند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با تشکر از ائمه‌ی جماعات استان‌های خراسان به خاطر حضور فعال در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی توضیح داد: هم‌اکنون بیش از ده هزار و دویست مسجد در استان‌های خراسان وجود دارد که ازجمله طرح‌های فرهنگی و اجتماعی در حال اجرا در این مساجد می‌توان به فعالیت بیش از 150 شعبه‌ی همیاری شوراهای حل اختلاف در قالب «طرح مصلحین»، بیش از 350 مرکز نیکوکاری، توانمندسازی و کارآفرینی در قالب «طرح امداد»، فعالیت قرارگاه‌های تخصصی دفاع مقدس و ارزش‌های جهاد، ایثار و شهادت در مساجد در قالب «طرح مساجد تخصصی»، آزادی بیش از 450 نفر از زندانیان در قالب طرح «نذر هشتم» و گسترش این طرح در سطح کشور با مساعدت و همراهی سازمان زندان‌ها اشاره نمود.

احمدنیا ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مساجد می‌توان به فعالیت کانون‌های خادمیاری رضوی، مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های قرآنی، مدارس مسجد محور، کتابخانه‌های عمومی و تخصصی، هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی هنری، پایگاه‌های بسیج برادران و خواهران، شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر، مجموعه‌های ورزشی مساجد، صندوق‌های قرض‌الحسنه، مؤسسات خیریه، جلسات احیای مثلث هدایت پیرامون محتوای ارزشمند قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه‌ی سجادیه در سطح مساجد استان‌های خراسان اشاره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با تأکید بر نقش پررنگ مساجد در تجلیل مناسبت‌های ملی و مذهبی افزود: همسنگرهای مسجدی استان‌های خراسان در مناسبت‌های مختلف ایام سال با فضا آرایی شهری به‌صورت گسترده، انتشار ویژه‌نامه‌های محتوایی برخط و چاپی ازجمله «اربعین 1442»، «شموس الطالعه»، «ایام‌الله»، «اسوه حسنه»، «جان جهان»، «نعمت حضور» و «غدیریه» و همچنین اجرای برنامه‌های مناسبتی در مساجد این مناسبت‌ها را گرامی داشته و خواهند داشت.

مسجد؛ فعال ترین و اصیل ترین نهاد دینی

  • ۶۴۸

مسجد از فعال ترین و اصیل ترین نهادهای دینی است که به عنوان مهم ترین کانال ارتباطات اجتماعی، همواره به عنوان منبع حرکت های فرهنگی و معنوی عمل کرده و نه تنها در بُعد تزکیه ی معنوی، بلکه به عنوان منبع دانش و اطلاعات مربوط به جامعه، آحاد مردم را تغذیه می کرده است. نقش کلیدی این نهاد عظیم، با هجرت پیامبر به مدینه و تاسیس مسجد قُبا شروع شد و پس از گذشت قرن ها از آن روز، این مکان مقدس و عظیم الشان هنوز هم اصلی ترین پایگاه و نهاد اسلامی در سطح جهان به شمار می رود.

در ایران هم مسجد مکانی برای صرف عبادت حضرت پرودگار نیست و در دوره های تاریخی مختلف، بنا بر شرایط جامعه و مبتنی بر جایگاه روحانیت و نهاد مسجد در کلیت ساختار سیاسی اجتماعی کشور، در ساحت های فرهنگی، سیاستی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، آموزشی و ... ورود داشته که تأثیرگذاری کارکردهای مسجد در شکل گیری نهضت های سیاسی، اجتماعی ایرانیان در ادوار مختلف مانند قیام سربداران، نهضت مشروطه، قیام گوهرشاد و به ویژه حرکت عظیم انقلاب بهمن سال 1357 و پیروزی آن و همچنین در دوران تثبیت جمهوری اسلامی ایران و دوران دفاع مقدس نمود ملموس تری یافت.

اگر چه مسجد نهادی مشترک بین همه ی فرق اسلامی است اما ویژگی ها و امکانات خاص فرهنگ شیعه، جایگاه و اهمیتی مضاعف به آن بخشیده است که اهمیت این جایگاه به سبب شیعه بودن حداکثری مردم ایران، برخی شرایط اسلوب زیست دینی در جامعه ی ایرانی و نیز پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد حکومت اسلامی به منزله ی حکومت برآمده از این این انقلاب دوچندان شده است.

امیرحسین احمدنیا - 6 رجب 1442

احمدنیا: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی یک واجب شرعی، عقلی و قانونی است.

  • ۷۷۷

در شرایط کنونی توجه به دستورالعمل‌های تجویز شده توسط متخصصان جهت جلوگیری از نشر بیماری کرونا یک واجب شرعی، عقلی و قانونی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این مرکز گفت گفت: در شرایط کنونی توجه به دستورالعمل‌های تجویز شده توسط متخصصان جهت جلوگیری از نشر بیماری کرونا یک واجب شرعی، عقلی و قانونی است.

حجت الاسلام امیرحسین احمدنیا ضمن تسلیت ایام عزای سرور و سالار شهیدان افزود: با توجه به وضع کنونی جامعه و تاکیدهای مکرر متخصصان و پزشکان و از طرفی با توجه به مسئولیت شرعی هر فرد مسلمان در قبال حفظ سلامت خود و دیگران و جهت جلوگیری از ضرر رساندن به سایر مومنین، امروز رعایت آن دسته از دستورالعمل هایی که فقدان آنان باعث شیوع بیش از پیش بیماری و وارد کردن ضرر به سایرین می شود، واجب عقلی، شرعی و قانونی است و از ابتدای شیوع کرونا ائمه محترم جماعات استان‌های خراسان به این مهم توجه داشته اند و نسبت به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اهتمام خوبی داشته و دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان به رعایت دستورالعمل های بهداشتی ادامه داد: در شرایط کنونی هر عملی که به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هرچه به شیوع آن کمک کند سیئه است.

احمدنیا ادامه داد: ائمه محترم جماعات مساجد استان های خراسان علاوه بر توصیه ی مکرر به مومنین جهت رعایت دستورالعمل های بهداشتی، با فعالیت های گوناگون و شبانه روزی در قالب طرح «مسجد سنگر سلامت» تلاش های ارزنده‌ای را در جهت پیشگیری از بیماری کرونا و کمک به آسیب دیدگان این بیماری انجام داده اند و در موج پنجم کرونا هم این فعالیت ها با جدیت بیشتری در حال پیگیری است.

مسئول دبیرخانه ی قرارگاه مواسات و همدلی استان خراسان رضوی توضیح داد: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون بیش از  3میلیون بسته‌ی معیشتی با مشارکت قرارگاه مواسات و همدلی و در قالب مساجد در سطح استان توزیع شده و در موج پنجم کرونا هم این حرکت خیرخواهانه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای شیوع کرونا بیش از 5میلیون ماسک توسط همسنگرهای مسجدی توزیع شده و با توجه به ضرورت تسریع در روند واکسیناسیون، هم اکنون 48 مسجد در حاشیه ی شهر مقدس به عنوان پایگاه واکسیناسیون در حال خدمت رسانی به ساکنین مشهد مقدس هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با توصیه‌ به مساجد، تکایا و هیئات مذهبی جهت توجه ویژه به پروتکل های ابلاغی ستاد ملی کرونا افزود: بسیاری از دشمنان کوردل اسلام امروز بر روی دوگانه «سلامت» و «دیانت» کار می کنند و سعی در مقصر دانستن محافل و مجالس مذهبی در شیوع بیماری کرونا دارند که این فتنه به حول و قوه ی الهی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مساجد و هیئات مذهبی خنثی خواهد شد.
احمدنیا با تاکید بر فرمایشات حضرت آیت الله علم الهدی در خطبه ی دوم نماز جمعه 22 مرداد ماه تصریح کرد: با توجه به حرمت شرعی بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی، رعایت این دستورالعمل ها در مراسم مذهبی و مساجد ضرورت بیشتری دارد و نمی توان با حرام شرعی برای امام حسین علیه السلام عزاداری نمود لذا بحمدالله اکثر قریب به اتفاق مساجد در سطح استان با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی مراسم عزای سرور و سالار شهیدان را برگزار می کنند.

منابع : خبرگزاری ایرنا    www.irna.ir/news/84437532/           سایت امور مساجد http://masjedkh.ir/fa_ir/site/view/id/1869

احمدنیا: همسنگرهای مسجدی بیش از 5میلیون عدد ماسک توزیع کردند.

  • ۶۳۷

مشهد- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: از آغاز طرح "مسجد سنگر سلامت" تاکنون بیش از پنج میلیون عدد ماسک توسط قرارگاه فرهنگی اجتماعی همسنگری‌های مسجدی در سطح استان توزیع شده است.

حجت الاسلام امیرحسین احمدنیا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به آغاز موج پنجم کرونا و فراگیر شدن آن در شهر مشهد، برای جلوگیری از شیوع بیش از پیش این بیماری، همسنگرهای مسجدی بار دیگر اقدام به تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مساجد و منازل حاشیه شهر مشهد کرده اند.

وی ادامه داد: همسنگرهای مسجدی علاوه بر توزیع ماسک، اجرای صحیح پروتکل‌های بهداشتی و ضرورت رعایت شیوه نامه های مربوط را به مردم متذکر می شوند.

اجرای طرح مسجد سنگر سلامت از آبان ماه پارسال در استان خراسان رضوی آغاز شده است.

شناسایی بیماران از طریق شبکه محله‌ای، معرفی به مراکز جامع سلامت منتخب، تسهیل هدایت بیمار به درمانگاه، نقاهتگاه و بیمارستان مطابق فرایند تعریف شده دانشگاه و همچنین پشتیبانی و حمایت از بیماران در دوره قرنطینه با رفع موانع معیشتی از جمله اهدای بسته‌های کمک معیشتی و برطرف کردن مشکلات شخصی شامل خرید و انجام امور جاری زندگی فرد بیمار در صورت نیاز، با استفاده از ظرفیت جوانان بسیجی مومن، امین و معتمد محل از جمله اهداف طرح مسجد سنگر سلامت است.

هم اکنون ۱۰ هزار مسجد در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۸۹۲ مسجد در استان خراسان رضوی است و هزار و ۱۴ مسجد در شهر مشهد فعال است.

هم اینک ۲۵ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.  
علاوه بر اقدامات و فعالیتهای جاری و مستمر مسوولان در مشهد و خراسان رضوی برای مقابله با تبعات بحران کرونا، از روز ۱۸ مردادماه به دنبال گفت و گوی تلفنی رییس جمهوری با استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پیگیری‌ وزیر بهداشت، هیاتی عالیرتبه از تهران برای بررسی وضعیت و رسیدگی به نیازهای تجهیزاتی حوزه درمانی کرونا در این شهر حضور یافته‌ است.

منبع: خبرگزاری ایرنا   www.irna.ir/news/84434177/

 

 

همسنگرهای مسجدی پیشگام کمک به کادر درمان در مبارزه با بیماری کرونا شدند.

  • ۶۱۴

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این مرکز گفت: مساجد استان‌های خراسان، در پیک پنجم بیماری کرونا پیشگام کمک به مدافعان سلامت در پیشگیری و درمان بیماری منحوس کرونا شدند.

حجت‌الاسلام احمدنیا ضمن اشاره به شیوع نگران‌کننده بیماری کرونا در سطح استان ادامه داد: با توجه به تأکید و پیگیری نماینده محترم ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، مساجد در قالب طرح «مسجد سنگر سلامت»  که از ابتدای شیوع بیماری کرونا در مساجد در حال اجرا بود در پیک پنجم کرونا هم به یاری کادر درمان شتافتند.

وی افزود: به همین منظور سامانه‌ای تحت عنوان «رزمندگان سلامت» در بستر سایت مسجدنای این مرکز طراحی گردیده و ارکان و نمازگزاران مساجد با ثبت‌نام در این سامانه به‌صورت منظم و ساماندهی شده به ارائه خدمات گوناگون جهت مردم شریف استان و هم‌چنین کمک به کادر درمان و خانواده‌ی آنان می‌پردازند.

 احمدنیا تصریح کرد: تلاش در فرهنگ‌سازی شیوه‌های مقابله با بیماری کرونا در بین نمازگزاران و اهالی محله‌های مساجد، کمک به کادر درمان با حضور مستمر در مراکز درمانی، توزیع گسترده ماسک و پخش دستورالعمل‌هایی برای اقناع مردم به ضرورت استفاده از آن توسط مساجد در محله‌های شهر مشهد، کمک به ایجاد روحیه و تلاش برای تسریع روند درمان بیماران مبتلا به کرونا از جمله برنامه‌هایی است که در قالب این طرح در حال اجرا می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به جان‌فشانی و ازخودگذشتگی کادر درمان در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا، سرکشی و تشکر از خانواده‌های کادر درمان و تلاش برای جبران بخشی از زحمات آنان با کمک به رفع نیازهای روزمره زندگی، کمک به نگهداری فرزندان خردسال آنان و مواردی از این قبیل از دیگر برنامه‌های همسنگرهای مسجدی برای تشکر از کادر درمان می‌باشد.

حجت‌الاسلام احمدنیا با اشاره به اهمیت تسریع واکسیناسیون برای مقابله با کرونا توضیح داد: 48 مسجد در حاشیه شهر مشهد مقدس هم در حال آماده‌سازی برای استفاده به‌عنوان پایگاه واکسیناسیون قریب به پانصد هزار نفر از ساکنین حاشیه شهر مشهد مقدس می‌باشد.

امیرحسین احمدنیا

امیرحسین احمدنیا

پایگاه نشر سیاه‌مشق‌ها، گفتگوها، اندیشه ها، اخبار و اطلاع رسانی‌ها