امیرحسین احمدنیا

پایگاه نشر سیاه‌مشق‌ها، گفتگوها، اندیشه ها، اخبار و اطلاع رسانی‌ها

خبرگزاری ایکنا: نگاهی به برنامه‌های مساجد خراسان‌ رضوی

  • ۲۷

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، برنامه‌های امور مساجد در خراسان رضوی را تشریح کرد و گفت: در عرصه اداره خدمات اجتماعی، مساجد دارای ۲۳ تشکل فعال هستند.

حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در خصوص روز  جهانی «مسجد» در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: مسجد باید دو نقش اساسی را دارا باشد، اول اینکه نهاد مؤثر در اداره امور فرهنگی و اجتماعی جامعه از سطح محله باشد و دوم آنکه مسجد باید در فرایند تربیت نیروی انسانی تمدن‌ساز دارای جایگاهی محوری و ویژه باشد و بر همین اساس فعالیت‌های مختلفی امروزه در مساجد تعریف شده و در حال پیگیری است.

 

وی ادامه داد: در عرصه اداره خدمات اجتماعی، مساجد دارای ۲۳ تشکل فعال هستند، برخی از این تشکل‌ها مانند پایگاه‌های مقاومت بسیج و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سال‌ها به پشتوانه سازمان‌ها و نهادهای تخصصی در حال فعالیت هستند و بعضی از تشکل‌ها نیز به فراخور مسائلی که جامعه و نظام اسلامی با آن رو‌به‌رو بوده طی ۲ تا ۳ سال اخیر در مساجد استان‌های خراسان، مخصوصاً خراسان رضوی ایجاد شده‌اند.

 

احمدنیا بیان کرد: برای نمونه تا امروز ۵۲۵ شعبه همیار شوراهای حل اختلاف در مساجد ایجاد شده است که امام جماعت به‌عنوان رئیس شعبه منصوب شده و حکم رسمی از دادگستری استان را دریافت کرده است، ضمن اینکه تعداد ۵ نفر عضو این شورا هستند و به کسانی که از طریق دادگستری به مسجد ارجاع داده شده‌اند در حل مشکلات و مسائل آنها همیاری لازم را می‌رسانند که به مدد همیاری در سال گذشته ۵۲ درصد از ۱۹ هزار پرونده به صلح انجامید.

 

وی افزود: بیش از ۴۰۰ مرکز نیکوکاری، توانمندسازی و کارآفرینی در مساجد وجود دارند که به فعالیت‌های خیرخواهانه و آموزش‌هایی که منجر به انتخاب شغل و شناخت استعدادهای افراد می‌شود می‌پردازند، همچنین ۱۱۸ پایگاه ازدواج آسان و فرزند بیشتر وجود دارند که در حال فرهنگ‌سازی موضوع ازدواج هستند، بیش از ۸۰۰ شورای امر به معروف و نهی از منکر نیز ایجاد شده که به ترویج امر به معروف و پیشگیری از وقوع منکر می‌پردازند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد، بیش از ۸۰ کتابخانه‌ مسجدمحور، کانال‌های فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات و خیریه‌های مسجدمحور با مجوز از وزارت کشور و فرمانداری‌ها در حال انجام فعالیت هستند، همچنین کانون‌های تخصصی خدمت و خادم‌یاری رضوی که خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌کنند از دیگر خدماتی است که مساجد در حال ارائه هستند، خانه‌های ورزش و پهلوانی در ۱۲ مسجد نیز به صورت پایلوت موجود و این طرح درحال ادامه دادن است تا ورزش سالم ذیل نگاه تربیتی با مسجد پیوند داده شود.

 

وی تصریح کرد: خانه‌های هلال‌ احمر نیز قرار است آموزش‌های امدادی را که افراد نیاز است یاد داشته باشند آموزش دهند، همچنین شبکه‌سازی و کمک به تشکیلات هلال‌ احمر، عضو‌یابی و.... را انجام خواهند داد، پایگاه‌های دیگری که زیست عفیفانه هستند نیز یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایشان حفظ حجاب و تمام آنچه برای سبک‌ زندگی اسلامی و زیست و زندگی عفیفانه لازم است، ضمن اینکه تاکنون ۸ نقطه در مشهد که نقاط مهم‌تری برای این موضوع هستند مشخص شده است و امیدواریم در هفته جهانی مسجد بتوانیم این پایگاه‌ها را فعال کنیم.

 

احمدنیا بیان کرد: تشکل آخر که قرار است در هفته جهانی مسجد فعال شود پایگاه‌های خدمت «خانه ملت» هستند بستری برای ارتباط مردم با نمایندگان مجلس خواهند بود، ضمن اینکه تصمیم گرفته شده در ۱۳ منطقه مشهد برای هر نماینده دفتری در نظر گرفته شود، دفاتر آنان را در مساجد افتتاح کرده که این موضوع مطالبه‌گری قانونمند از نمایندگان مجلس ودولت است.

 

وی اظهار کرد: طرح «مسجد عامر» نیز طرحی است که بر اساس اصل ۸ قانون اساسی، سه شیوه امر به معروف از بستر مساجد سعی شده است ترویج داده شود که امر به معروف مردم توسط مسئولان، امر به معروف مسئولان توسط مردم و امر به معروف مردم توسط خود مردم. قابل توجه است و مهم‌ترین عرصه که به نقش نهادی مسجد کمک می‌کند امر به معروف مسئولان توسط مردم است و به همین جهت بستری را برای مطالبه‌گری قانونمند و اصولی در مساجد ایجاد می‌کند و تا امروز در قالب طرح «مسجد عامر» بیش از ۹۰ میز خدمت مسئولان را داشته‌ایم که فرمانداران و مسئولان ادارات به مساجد آمدند و پاسخگوی مردم بودند.

 

احمدنیا گفت: طرح «شهید اصلانی» نیز برای رسیدگی به مشکلات عمومی محلات است که تاکنون به مشکلات عمومی بیش از صد محله و روستا رسیدگی شده و در قالب این طرح ۴۳۸ مصوبه موجود بوده که بیش از ۴۳ درصد مصوبات پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی است و حتی مسائل امنیتی نیز در این قالب رسیدگی شده است.

انتهای پیام

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
امیرحسین احمدنیا

امیرحسین احمدنیا

پایگاه نشر سیاه‌مشق‌ها، گفتگوها، اندیشه ها، اخبار و اطلاع رسانی‌ها